Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
Kenali KBAT...
Definisi:
"Keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan,
kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan
dan refleksi bagi menyelesaikan masalah,
membuat keputusan, berinovasi dan berupaya
mencipta sesuatu." - Bahagian Pembangunan Kurikulum (2013)
Ciri-ciri Item KBAT
- Stimulus
- Menggunakan stimulus secara ekstensif (contoh: petikan, gambar rajah, graf) untuk menjana kemahiran inferens dan penaakulan kritis
- Pelbagai tahap / aras pemikiran
- Mentaksir pelbagai aras pemikiran dalam domain kognitif untuk memberi impak yang lebih besar
- Konteks yang baharu
- Konteks yang merujuk kepada situasi baharu yang tidak lazim kepada murid. Bertujuan merangsang murid berfikir dan bukannya menyatakan semula apa yang telah dipelajari di dalam bilik darjah
- Situasi sebenar dalam kehidupan harian
- Mencabar murid untuk menyelesaikan suatu masalah kehidupan sebenar dengan menggunakan pembelajaran daripada pelbagai disiplin
- Item tidak berulang
- Item pelbagai / berbeza setiap tahun melangkaui bahan buku teks untuk mengujudkan situasi yang baharu
Comments
Post a Comment