Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)

 Pembinaan JSU

Bagaimanakah cara anda membina JSU? Berikut merupakan panduan yang boleh digunakan untuk membina JSU:


Menulis Item Ujian

  • Prinsip umum:
    • Arahan ringkas dan mudah difahami.
    •  Bahasa mudah, ringkas, tetapi jelas untuk menerangkan maklumat yang dikehendaki dalam item.
    •  Item memerlukan jawapan berbentuk pengetahuan/kemahiran spesifik berkaitan tajuk spesifik, bukan pengetahuan/kepintaran umum. 
    •  Item yang memerlukan jawapan kontra, arahan perlu jelas.
Menyemak Item Ujian
  •  Untuk memastikan prinsip umum menulis item dipatuhi.
  •  Memastikan bilangan item cukup dan seimbang dari segi kandungan dan objektif.
  •  Item tidak mengandungi petunjuk jawapan.

Menilai Item Ujian

  •  Penilaian oleh pakar mata pelajaran.
  • Aspek yang dinilai:
    •  Arahan menjawab dan bahasa adalah mudah
    •  Kehendak item adalah jelas dan mengandungi maklumat yang diperlukan
    •  Item dibina mencukupi dan seimbang
    •  Jawapan yang diberi mengikut kehendak item dan dalam masa yang diperuntukkan 

Melaksanakan Kajian Rintis  

  •  Kajian awal mengenai kesesuaian item terhadap pelajar yang setara dengan pelajar sasaran
  •  kajian rintis tidak dilaksanakan untuk menjaga kerahsiaan sebelum ujian/peperiksaan dijalankan.
  •  Biasanya dilaksanakan sekiranya item-item yang dibina ingin dikumpulkan dalam bank soalan

Keperluan Melaksanakan Ujian Rintis

  •  Arahan menjawab dan bahasa difahami dan tiada kesilapan
  •  Kehendak item adalah jelas dan mengandungi maklumat yang diperlukan
  •  Tiada item terkeluar dari objektif
  •  Masa menjawab item sesuai 

Pembinaan Item Objektif

  •  Item yang mempunyai respon/jawapan tepat/tertentu/spesifik. 
  •  Item aneka pilihan
  •  Item betul/salah
  •  Item padanan
  •  Item pelengkap/lengkapan 

Item Aneka Pilihan

  •  Mengukur pengetahuan dan konsep yang kompleks.
  •  Boleh dijawab dan disemak dengan cepat.

Comments

Popular posts from this blog

Instrumen Pentaksiran

Pentaksiran Untuk Pembelajaran; Pentaksiran Sebagai Pembelajaran; Pentaksiran Tentang Pembelajaran

JENIS - JENIS PENILAIAN ( UJIAN FORMATIF DAN UJIAN SUMATIF)