Instrumen Pentaksiran
Dalam pelaksanaan PBD, terlebih dahulu guru perlu menentukan hasil pembelajaran yang akan dicapai oleh murid masing-masing berdasarkan objektif pembelajaran yang ditentukan dari Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran.
Bab ini membincangkan contoh instrumen dari beberapa mata pelajaran, mengikut kaedah pentaksiran:
(i) Pemerhatian
(ii) Lisan
(iii) Penulisan
Pentaksiran menggunakan ketiga-tiga kaedah tersebut boleh dilaksanakan secara berasingan atau digabungkan untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat dan jelas tentang kebolehan dan tahap penguasaan murid.
Kaedah Pentaksiran Secara Pemerhatian
Pemerhatian dilaksanakan sepanjang proses PdP. Instrumen pentaksiran yang boleh digunakan semasa membuat pemerhatian ialah seperti berikut:
- senarai semak,
- anekdot, atau
- rekod berterusan
- Menyemak kerja murid lain selaras dengan kriteria tertentu, contohnya bertukar-tukar buku latihan, lembaran kerja atau kertas jawapan ujian dalam bilik darjah.
- Perbincangan dalam kumpulan secara formal berdasarkan tugasan yang dilakukan dalam bilik darjah.
- Memeriksa dan memberi skor contoh kerja terdahulu, contohnya mentaksir contoh kerja yang baik dan tidak baik serta dapat menyatakan sebab kerja tersebut baik atau tidak baik.
- Perbincangan dan maklum balas secara formal dan tidak formal.
- Kerja berkumpulan untuk menggalakkan komunikasi, kolaboratif, kerja berpasukan dan pentaksiran sesama murid. Contohnya pembelajaran berasaskan projek, sesi lakon peranan, sketsa atau lain-lain aktiviti berkumpulan.
Simulasi / Main Peranan
- Tujuan simulasi dijalankan adalah untuk mengenalpasti pengetahuan pelajar dari sudut pandangan dan perspektif yang berbeza.
- Contoh aktiviti yang boleh dilaksanakan melalui simulasi adalah lakonan jual beli di dalam kelas.
Pembelajaran Berasaskan Projek (PBL)
- Tugasan ini agak kompleks dan memerlukan murid menggunakan beberapa konsep dan kemahiran untuk menyelesaikan tugasan projek.
- Contoh topik yang boleh diaplikasikan dalam PBL adalah 3D geometri
Comments
Post a Comment