Dalam pelaksanaan PBD, terlebih dahulu guru perlu menentukan hasil pembelajaran yang akan dicapai oleh murid masing-masing berdasarkan objektif pembelajaran yang ditentukan dari Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran. Bab ini membincangkan contoh instrumen dari beberapa mata pelajaran, mengikut kaedah pentaksiran: (i) Pemerhatian (ii) Lisan (iii) Penulisan Pentaksiran menggunakan ketiga-tiga kaedah tersebut boleh dilaksanakan secara berasingan atau digabungkan untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat dan jelas tentang kebolehan dan tahap penguasaan murid. Kaedah Pentaksiran Secara Pemerhatian Pemerhatian dilaksanakan sepanjang proses PdP. Instrumen pentaksiran yang boleh digunakan semasa membuat pemerhatian ialah seperti berikut: senarai semak, anekdot, atau rekod berterusan Kaedah Pentaksiran Secara Lisan Pentaksiran secara lisan digunakan untuk mengumpul maklumat semasa berlaku interaksi antara i. murid dengan guru, ii. murid dengan murid, dan iii. murid deng
Comments
Post a Comment