Pentaksiran Untuk Pembelajaran; Pentaksiran Sebagai Pembelajaran; Pentaksiran Tentang Pembelajaran
Satu contoh pentaksiran untuk pembelajaran ialah aktiviti soal-jawab yang dijalankan oleh guru semasa sesuatu pengajaran dijalankan. Tujuan soal-jawab itu adalah untuk mengenal pasti pengetahuan, kemahiran dan nilai murid. Maklumat yang diperoleh dari aktiviti soal-jawab itu membantu guru meneruskan PdP dan merancang pelaksanaan PdP seterusnya.
Pentaksiran Sebagai Pembelajaran (Assessment As Learning)
Pentaksiran sebagai pembelajaran berlaku apabila murid membuat refleksi dan menilai perkembangan pembelajaran masing-masing. Ini membolehkan mereka memahami tujuan mereka belajar dan menyedari apa yang mereka patut lakukan bagi menguasai sesuatu objektif pembelajaran. Pentaksiran sebagai pembelajaran terdiri daripada pentaksiran kendiri dan pentaksiran rakan sebaya. Maklumat dari pentaksiran ini memberi petunjuk kepada murid tentang tahap penguasaan mereka dalam pembelajaran.
Contoh pentaksiran sebagai pembelajaran ialah murid membina peta konsep tentang apa yang telah dipelajari bagi mempamerkan pemahaman dan hubungannya dengan pengetahuan semasa. Ini membolehkan mereka memahami apa yang perlu dicapai dan apa yang patut dilakukan bagi mencapainya. Pentaksiran sebagai pembelajaran menggalakkan pemikiran metakognisi iaitu memberi peluang kepada murid belajar dan memikirkan cara mereka belajar.
i) Pentaksiran Kendiri
Pentaksiran kendiri berlaku apabila murid menilai kerja mereka sendiri berdasarkan bukti dan kriteria yang jelas bagi tujuan meningkatkan prestasi masa hadapan. Pentaksiran kendiri merupakan kaedah pentaksiran yang berkesan untuk menilai tahap pembelajaran akademik murid pada akhir tempoh pengajaran.
Kaedah pentaksiran ini menggalakkan murid untuk lebih melibatkan diri dan bertanggungjawab dalam pembelajaran sendiri, di samping memupuk minat mereka dalam pembelajaran. Kaedah pentaksiran ini dapat membantu murid untuk memikir dan menilai prestasi, tahap penguasaan, kemajuan, pencapaian, kekuatan dan kekurangan diri sendiri secara refleksi.
Bentuk-bentuk pentaksiran kendiri ialah:
- Rancangan/diari mingguan murid
- Soal selidik
- Portfolio
- Pemarkahan kerja sendiri dengan merujuk kepada kriteria tertentu
- Helaian pentaksiran kendiri yang membolehkan murid memberi ulasan tentang hasil kerja/prestasi mereka sendiri
- Maklum balas secara lisan di dalam kelas
- Perbincangan secara berkumpulan atau individu
- Kenyataan peribadi untuk kad laporan atau rekod penguasaan
- Persediaan dan perancangan ke arah hasil kerja yang muktamad
- Analisis kriteria dan keupayaan pentaksiran murid untuk menghubungkaitkannya dengan tugas mereka sendiri
Comments
Post a Comment