Analisis Item Ujian

 Tujuan 

  • Memberi maklumat kepada pendidik tentang respon pelajar kepada setiap item
  •  Menyediakan informasi tentang bagaimana setiap item/soalan berfungsi
  •  Mengdiskriminasikan pelajar dari kumpulan tinggi dengan kumpulan rendah

Tiga Jenis Analisis Item 

Indeks Kesukaran (IK)

  • Konsep: item sukar-pelajar susah jawab, item senang-pelajar senang jawab.
  •  Nilai IK yang tinggi menunjukkan item senang, manakala IK yang rendah menunjukkan item sukar.
  •  Nilai IK perlu berada antara 0.30 hingga 0.7 (Kaplan & Saccuzzo, 2001).
  • Formula:

 

Indeks Diskriminasi (ID)

  •  Dapat membezakan pelajar berpencapaian rendah daripada pelajar berpencapaian tinggi.
  •  Nilai yang rendah menunjukkan item tidak mendiskriminasi pelajar dan sebaliknya.
  • Formula:

 

Comments

Popular posts from this blog

Instrumen Pentaksiran

Pentaksiran Untuk Pembelajaran; Pentaksiran Sebagai Pembelajaran; Pentaksiran Tentang Pembelajaran

JENIS - JENIS PENILAIAN ( UJIAN FORMATIF DAN UJIAN SUMATIF)